Home Post Het kerstgevoel!

Het kerstgevoel!

kerstgevoelHet is december en wellicht staat de kerstboom al in de kamer. Kerst wordt vaak samen gevierd met familie en vrienden en het geeft zo’n heerlijk warm en fijn kerstgevoel. Zou je dit kerstgevoel kunnen gebruiken om het gedrag van mensen te beïnvloeden?

In Colombia wil de overheid al lange tijd zorgen voor demobilisatie van de guerrillastrijders. Jarenlange tv en radiocampagnes gaven geen resultaat. De guerrillastrijders hebben hoge ideologische overtuigingen en zij zitten in zeer geïsoleerde gebieden waardoor communicatie richting hen lastig is.

Om een goede campagne op te zetten is er een onderzoek gestart onder meer dan 200 gedemobiliseerde ex-guerrillastrijders. Aan de hand van interviews en focusgroepen is gekeken naar motivationele factoren, triggerpunten en welke vorm van communicatie het meest effectief zou zijn om mensen te stimuleren weer huiswaarts te gaan.[1] Kerstmis was overduidelijk de meest emotionele en sensitieve tijd, de guerrilla’s zijn ver van huis, familie en hun kinderen. Velen zijn katholiek en de gedachten aan kerstmis met bijbehorende kerstliedjes zorgt voor een nostalgisch gevoel. In deze periode van het jaar zullen zij dus gevoeliger zijn voor beïnvloeding.

Om het kerstgevoel bij de guerillastrijders aan te wakkeren startte de campagne ‘Operation Christmas’. Het Colombiaanse leger versierde tien grote bomen, van meer dan 22 meter, met kerstlichtjes. Wanneer guerrillastrijders langs zo’n boom liepen, werden zij verrast; de lichtjes werden geactiveerd en er hing een spandoek met de tekst “Als Kerstmis naar de jungle kan komen, kan jij naar huis komen. Demobiliseer met kerstmis, alles is mogelijk!”.

Dit bleek een goede strategie. Een quote van een ex-guerrillastrijder “Onze commandant was niet boos over de boom en het bericht. Het was anders dan andere propaganda…. Hij was geraakt”. Dat het effectief was bleek ook uit de cijfers, er vonden namelijk 331 demobilisaties plaats. Dit is een verhoging van 30% ten opzichte van het vorige jaar.

Dit voorbeeld laat goed zien hoe belangrijk het moment van beïnvloeding kan zijn voor succesvolle gedragsverandering. Beïnvloeding is meer dan alleen een goede strategie kiezen, timing en context zijn van cruciaal belang voor succes.

Bekijk hier het filmpje van Operation Christmas:

 

[1] Garcia, J. P. (2011). Colombian Ministry of Defence: FARC Operation Christmas – Reaching the soft-side of hard-core guerrillas.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.