Home Post Psychologie van corona maatregelen

Psychologie van corona maatregelen

1,5 meter afstand, hoe dan?!


Hoewel we in een land leven waar iedereen graag wat persoonlijke ruimte heeft, is 1,5 meter dan wel weer erg veel. We zijn niet gewend om zoveel afstand van elkaar te houden. Ons gewoontegedrag moet doorbroken worden. Uit recent onderzoek van De Corona Gedragsunit blijkt dat de we 1,5 meter tijdens winkelen en op het werk erg lastig vinden. Hoe passen we gedragskennis zo toe, dat mensen zich er toch aan houden?

Vrijwel direct na het afkondigen van de eerste corona maatregelen speelden winkeliers (die open konden blijven) hier op in. De grond werd bezaaid met stickers en stukken tape. Kruisen, pijlen, vakken in alle soorten maten en kleuren. Routes worden gestimuleerd, doorgangen geblokkeerd. Soms werkt het, soms niet. De reden? Psychologie van menselijk gedrag! Onderstaande stappen kunnen helpen bij het goed toepassen van gedragsinzichten en het bereiken van gedragsverandering.

Stap 1. Bedenk welk gedrag gewenst is

Wat zou je willen dat mensen doen? Hoe moeten ze bijvoorbeeld lopen en waar wil je dat ze wachten? Hoe beter je dit van te voren uitdenkt hoe eenvoudiger het wordt om de gedragsbeïnvloedende maatregelen hier op toe te spitsen.

Stap 2. Bekijk hoe je mensen helpt om het goed te doen

Hoe kan de indeling, inrichting of routing geoptimaliseerd worden, waardoor het voor mensen eenvoudiger wordt het goed te doen (of zelfs moeilijk wordt het fout te doen)? In het  boek Nudge (Thaler  & Sunstein, 2008) beschrijven ze dit als keuzearcitectuur. Wat voor aanpassingen kun je maken waardoor mensen beter in staat zijn 1,5 meter afstand te houden tot elkaar. Vraag je af of routes en wachtrijen logisch zijn. Waar verwacht je dat mensen fouten gaan maken? Door daarover na te denken ontdek je al snel wat vanuit inrichting/indeling geoptimaliseerd kan worden. Anticipeer hierop. Past een indeling of route bij hoe mensen die ruimte meestal gebruiken, of vraag je echt iets anders van ze? In dit laatste geval zal je meer moeite moeten doen voor het gewenste gedragseffect.

Stap 3. Stimuleer het gewenste gedrag

Voor het efficiënt doorbreken van gewoontegedrag is vaak meer nodig dan een geoptimaliseerde indeling of route. Mensen moeten in die situatie herinnerd worden aan het gewenste gedrag. Dit kan dus door strepen, vormen, voetstapjes, lijnen, pijlen etc. Zorg dat wat je doet duidelijk is. Betekent een kruis dat je daar juist wel moet staan, of juist niet? Aanvullend op de grondsigning kunnen nog andere psychologische strategieën ingezet worden. Feedback zorgt ervoor dat mensen er ‘beter’ in worden. Bij een schoolplein kan bijvoorbeeld een conciërge in het begin feedback geven aan de ouders en kinderen. Zo leren ze dat ze het (al) goed doen, of juist dat ze het anders moeten doen. Er zijn tal van andere gedragsbeïnvloedende maatregelen die toegepast kunnen worden voor een gedragseffect. Denk eens aan de inzet van sociale normen (welk gedrag is de norm en wat doen de meeste anderen) en priming (een associatie activeren waardoor mensen (onbewust) toch hun gedrag aanpassen).

Hoewel de 1,5 meter in winkels en op het werk als lastig ervaren wordt, is het zeker geen onmogelijk opgave. De belangrijkste tips:

  • Bedenk heel precies welk gedrag je waar wilt zien
  • Verwacht fouten en kijk hoe je hier op kunt anticiperen
  • Geef feedback

Meer weten? Neem contact op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.