Home BlogPagina 2

Blog

Alstublieft, gratis en voor niks! Of toch niet helemaal?

Na een lange dag werken sta je in de supermarkt en ben je op zoek naar een lekker avondmaal. In de winkel komen heerlijke geuren op je af. Dan doemt er voor je een kraampje op van de wereldgerechten. Achter het kraampje staat een mevrouw het allernieuwste wereldgerecht te bereiden. Ze glimlacht naar je en vraagt ‘wil je ook proeven?’ Jouw knorrende maag zegt al ja, voordat je wat kunt zeggen. Een half uur later sta je thuis hetzelfde wereldgerecht te kokkerellen. Eigen keuze of pure beïnvloeding? Lees meer...

Schatje, ik gebruik het heus niet tegen je…

“Gebruik jij die gedragsbeïnvloeding ook wel eens thuis?” Deze vraag werd mij van de week gesteld. En hoewel ik eerst vol overtuiging nee schudde, moest ik uiteindelijk toch schoorvoetend bekennen, toen het wasmanden akkefietje mij weer te binnen schoot. Misschien niet zo fraai om binnenskamers onbewuste gedragsbeïnvloeding toe te passen, maar soms wel verdomd handig! Lees meer...

Hardrijder doodt wegarbeider

Langs de snelweg in België staat veelvuldig het billboard met de tekst ´Hardrijder doodt wegarbeider´ - ‘Vertraag bij wegwerkzaamheden’. De achterliggende strategie bij deze manier van communiceren is ‘fear appeals’. Gaat deze communicatie ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid verminderen bij wegwerkzaamheden? Lees meer...

Een nachtje in het hotel

Om bij te komen van je drukke leven, is een hotelovernachting soms net wat je nodig hebt om de batterij weer op te laden. Op dit soort dagen probeer je los te komen van je werk en de dingen die je bezighouden. Even ben je niet de psycholoog/ de gedragsveranderaar, maar een argeloze toerist.. tot dat je het hotel binnenstapt. Een hotel is bij uitstek een goede plaats om mensen te beïnvloeden en het gedrag een duwtje in de goede richting te geven. En hoewel het nog veel meer kan, maken sommige hotels hier al op een zeer effectieve manier gebruik van. Zo ook bij het hotel van de afbeelding. In de badkamer troffen we een kaartje aan met daarop de tekst ‘De meerderheid van de gasten die in deze kamer verbleven hergebruikten de handdoeken.’ Werkt zo’n kaartje nou en zo ja hoe dan? Lees meer...

Novi Mores gaat Over de Kop 2.0

Na positieve evaluaties en kijkcijfers van seizoen één, werd eind 2012 besloten dat er een nieuw seizoen van Over de Kop kwam. In de maanden januari, februari en maart hebben we de altijd gezellige redactie weer ondersteund met het uitpluizen van wetenschappelijke artikelen en de zoektocht naar smeuïge psychologische weetjes en onderzoeken! Lees meer...

Wachtbeleving ziekenhuis

Je herkent het vast wel, je zit in de spreekkamer bij de (huis-)arts, te wachten tot je aan de beurt bent en hoewel er misschien niks te vrezen valt, ontstaat er toch een akelig gevoel. Waar ligt het aan? Misschien de geur die er hangt, de pruttelende mensen om je heen, de ruimte waar je in zit of misschien wel dat het zo lang duurt voordat je aan de beurt bent. Hoewel niet alle angst weg te nemen valt (als je voor een akelig darmonderzoek in de wachtkamer zit, zal je je hoe dan ook niet prettig voelen), zijn er wel mogelijkheden om middels kleine aanpassingen in de wachtruimte het angstniveau wat te verminderen, wat kun je doen? Lees meer...

Aap je me nou na?

Wanneer je van een afstandje naar een gesprek tussen twee mensen kijkt, kun je – zonder de inhoud te horen – inschatten of ze elkaar aardig vinden. Non-verbale communicatie speelt daarbij een grote rol en stiekem zijn we getrainde experts in het lezen van ongesproken taal.  En het imiteren van elkaars gebaren is hierin niet weg te denken. Hoe werkt het precies? Lees meer...

Een cadeautje voor mijn Valentijn

Vandaag is het Valentijnsdag! De een vindt het geweldig, de ander ziet het als een dag van de commercie en weigert er in alle toonaarden aan toe te geven. Waarom zou je er wel of niet aan mee doen? Lees meer...

Nieuwjaarsblog

De feestdagen liggen achter ons, het jaar 2013 is alweer in volle gang en ook wij zijn weer fris van start gegaan! En bij een nieuw jaar horen natuurlijke nieuwe doelen, uitdagingen en goede voornemens. Maar ook een terugblik is altijd leerzaam en daarom staan we even stil bij ons tweede ondernemende jaar. Wat zijn hoogtepunten en waar was er sprake van, nouja hoe zullen we het noemen.. #failure? Lees meer...