Aanpak bijplaatsingen binnenvaart

Bij overnachtingshaven IJzendoorn ligt vaak afval naast de afvalcontainers. Dit afval is afkomstig van binnenvaartschippers. Afval op de oever belandt eenvoudig in de rivier, die het meeneemt naar de zee. Om dit te voorkomen wil RWS een gedragsinterventie die ervoor zorgt dat schippers geen afval meer naast de afvalcontainers plaatsen. 

Aanpak

De restafvalcontainer is alleen toegankelijk voor schippers met een SAB-abonnement voor restafval. Schippers die geen abonnement hebben moeten het restafval aan boord houden. Op basis van de gedragsanalyse ontwikkelde we een gedragsinterventie in de haven. De gedragsinterventie informeert de schippers op sympathieke wijze op het juiste moment en bestaat uit verschillende middelen. 

  • Welkomstborden: Schippers worden vriendelijk verwelkomd bij het binnenvaren van de overnachtingshaven. Hier wordt al de link gelegd naar het SAB-abonnement doordat het schippersfiguur de pas vast heeft. 
  • Autosteiger borden: Voor gedragsverandering is dit de meest cruciale plek. Hier beslissen schippers of het afval van boord gaat. De essentie van de boodschap is dat restafval alleen weggegooid kan worden met het SAB-abonnement. Geen abonnement dan houd je het restafval aan boord. 
  • Wrapping restafvalcontainer: In eenvoudige stappen wordt het gebruik van de restafvalcontainer toegelicht.      

De vervolgstap is opschaling van de gedragsinterventie (Houtribsluizen en overnachtingshaven ’s-Gravendeel) om te zien of op andere locaties net zo effectief is.

Aantal bijplaatsingen gereduceerd tot 0.

Bekijk hier de video!

Project info

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Jaar: 2021
  • In samenwerking met: Inspire to Act, Bovenkamers en NDOC
  • Met dank aan: SAB, overnachtingshaven IJzendoorn

Meer weten?

Bekijk hier het rapport van deze pilot!