Gedragsinterventie maaltijdplanner en informatieflyer

Word ook daluurshopper

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat mensen het lastig vinden om de coronamaatregelen na te leven tijdens het boodschappen doen. Vooral wanneer het druk is in de supermarkt, vinden mensen het lastig om 1,5m afstand te houden tot elkaar. DGSC19 wilde graag een gedragsinterventie die ervoor zorgt dat mensen meer verspreid over de dag boodschappen doen.

Aanpak

We ontwikkelden de gedragsinterventie Word ook daluurshopper. Tijdens die piekuren deelde we interventiesetjes uit om klanten te stimuleren in daluren boodschappen te doen. De setjes bestonden uit een informatieflyer, een maaltijdplanner en een pen. De informatieflyer vergroot de kennis over drukte in de supermarkt en maakt met behulp van gedragstechnieken de daluren aantrekkelijker. De maaltijdplanner en pen zijn een hulmiddel voor het plannen van maaltijden en de boodschappenlijst opstellen. De pen met herinnert aan shoppen in de daluren en heeft een uittrekbaar overzicht dal- en piekuren. Om de zichtbaarheid te vergroten werden er posters opgehangen in en rond de winkel.    

Rustiger in piekuren en drukker in daluren.

Afname van 32% van het aantal ‘zeer drukke’ uren.

Project info

  • Opdrachtgever: DG Samenleving en Covid-19 (DGSC19)
  • Jaar: 2021
  • In samenwerking met: Inspire to Act (projectleider), Behavioural Insights en Måke
  • Met dank aan: Vomar Voordeelmarkt 

Meer weten

Lees er alles over in het rapport  

Bekijk de video

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *