Aanpak knalvuurwerk: Dit jaar knallen alleen de kurken

Aanleiding van dit project was het aanstaande verbod voor consumenten op F3 vuurwerk, knalvuurwerk, vuurpijlen en singleshots (per 1 december 2020). Ministerie van JenV wil graag een gedragscampagne, die mensen informeert over de nieuwe vuurwerkregels en stimuleert dat er geen knalvuurwerk gekocht wordt. Door COVID19 was er tijdens de jaarwisseling 2020/2021 een totaalverbod op vuurwerk. Voor de jaarwisseling 2021/2022 is het materiaal doorontwikkeld en is de vuurwerkcampagne alsnog toegepast. 

Aanpak

We hebben de gedragscampagne DIT JAAR KNALLEN ALLEEN DE KURKEN ontwikkeld. Hierin worden vuurwerkliefhebbers gewezen op de nieuwe vuurwerkregels en wordt de norm versterkt dat het enige dat nog knalt de champagnekurk is.

Voor de campagne ontwikkelden we verschillende middelen, zoals:

  • Campagnewebsite
  • Sociale media animaties
  • Posters

Bij de doorontwikkeling van het materiaal kwam de nadruk te liggen op:

  • Meer wauw, minder au. Dit sluit aan bij dat er weer meer mag (na totaalverbod 2020) en dat het nu voornamelijk siervuurwerk is (meer wauw). 
  • Koop in Nederland. Dit is gericht op het makkelijker maken. Door vuurwerk te kopen in Nederland (bij legaal vuurwerkpunt), voldoe je sowieso aan de vuurwerkregels in Nederland.

Project info

  • Opdrachtgever: Ministerie van JenV
  • Jaar: 2020-2021
  • In samenwerking met: Inspire to Act (projectleider) en NDOC
  • Met dank aan: Politie, VNG, Openbaar Ministerie